Primary Advertiser

רוצים לאכול בריא יותר? כדאי שתפסיקו להאמין במיתוסים האלו

בשיתוף סטארקיסט

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 16:54

"מנקים רעלים" אחרי לילה של חגיגות? חושבים שפחמימות הן האויב? נמנעים מאוכל בקופסאות שימורים? הנה כמה דברים שכדאי שתדעו על כמה מההרגלים הנפוצים ביותר של מי שרוצים לשמור על תזונה בריאה - אך בפועל אולי גורמים יותר נזק מתועלת

הידע המדעי בתחום התזונה הבריאה משתנה ומתפתח כל הזמן. כיום אנחנו יודעים כי הרבה דברים שהאמנו בהם לפני כמה עשורים בהקשר הזה לא באמת נכונים או מדויקים - ואנחנו בעיקר מבינים שיש עוד הרבה שאנחנו לא יודעים על התחום הכל כך מרתק ומורכב הזה, שמשפיע על החיים של כולנו.

זו בדיוק הסיבה שכדאי לפעמים לעצור לרגע ולשאול את עצמנו האם התפיסות שאנחנו מאמינים בהן ומעצבות את התפריט שלנו, באמת משקפות את מה שעולה ממחקרים מקצועיים בתחום. הנה כמה מהתפיסות האלו, שכדאי לבחון מחדש.

1. "מוצרי חלב גורמים לדלקות בגוף"

הרבה אנשים מאמינים שכדי להילחם בדלקות ולהפחית את שיעורן בגוף, הם מוכרחים להימנע ממוצרי חלב. בפועל, מחקר שנערך בנושא מראה כי דווקא ההיפך הוא הנכון. המחקר, שפורסם ב-2017 בכתב העת Critical Reviews in Food Science and Nutrition, הוא למעשה סקירה השוואתית שבחנה 52 מחקרים קודמים בנושא. המסקנה הייתה כי מוצרי חלב משפיעים בצורה ניטרלית ובמקרים מסוימים אפילו חיובית על מדד הדלקת.

במוצרי חלב יש גם חומרים מזינים שמועילים לבריאות - וזה נכון במיוחד כשמדברים על יוגורט לבן או גבינת קוטג', שמכילים שיעור גבוה של סידן, ויטמינים מקבוצת B, זרחן ואשלגן. עם זאת, כמובן שלא מומלץ לצרוך מוצרי חלב אם יש לכם רגישות ללקטוז או מצבים רפואיים אחרים שיושפעו מכך לרעה.

2. "ארוחות לילה משמינות יותר"

בגוף שלנו אין שום "מתג קסום" שמופעל כשהשמש שוקעת וגורם לנו לאגור יותר שומן מהמזון בשעות האלו. בפועל, הסיבה לכך שלא מומלץ לאכול בלילה היא כי בשעות האלו מערכת העיכול מאיטה את פעולתה והאוכל מתעכל פחות טוב. סיבה נוספת היא שארוחה גדולה עלולה ליצור תחושת כבדות, ובכך להפריע לשינה טובה. כדי להימנע מזה, פשוט נסו שלא להרעיב את עצמכם בשעות מוקדמות יותר של היום. הכינו ארוחות מזינות ובריאות בשעות קבועות וכך לא תסבלו מהתקפי הרעב הקיצוניים האלו בלילה, שרק גורמים לכם לרצות לאכול כמה שיותר, בזמן הקצר ביותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

למה אנחנו עולים במשקל בחורף ואיך נמנעים מזה?

בשיתוף סטארקיסט

3. "אוכל בקופסאות שימורים מכיל המון חומרים משמרים מזיקים"

אפשר בהחלט להבין את הקשר שרוב האנשים עושים בין קופסאות שימורים לחומרים משמרים שעדיף להימנע מהם. בפועל, רוב המאכלים בקופסאות האלו, כמו לדוגמה טונה סטארקיסט, משתמרים על ידי עיקור בחום. זו שיטה ששומרת על החומרים המזינים של התכולה, בלי צורך בחומרים משמרים. תהליכים דומים מתרחשים בשימור של אפונים, חומוס או תירס.

בול אנרגיה: סלט ירוקים, טונה ופולי סויה. אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן,
תהליך השימור שומר על החומרים המזינים. סלט עם טונה/אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן

4. . "כדי לרדת במשקל, חייבים לאכול פחות שומן"

כמו הקשר בין קופסאות שימורים לחומרים משמרים, כך קל מאוד לעשות את החיבור בין אכילת שומנים לאגירת שומן בגוף. בפועל, יש מחקרים שמראים כי דווקא אנשים שאוכלים פחות שומן מהממוצע, סובלים יותר מהתסמונת המטבולית, שהיא מצב רפואי נפוץ שמתאפיין בהשמנת יתר, לחץ דם גבוה, עודף טריגליצרידים (שומנים בדם) וכן סיכון מוגבר למחלות לב וסוכרת.

מנגד, כשמרבים באכילת שומנים טובים, יכולים דווקא להאריך את תחושת השובע ולשפר את הבריאות בשורה ארוכה של היבטים. שומנים טובים כוללים בין היתר אומגה 3 ואומגה 6. ניתן למצוא אותם בעיקר בדגים, ביצים, אבוקדו, אגוזים וזרעים.

5. . "פחמימות הן האויב של התזונה הבריאה"

כולנו למדנו בבית הספר על חמשת אבות המזון - פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. הסיבה שהם נקראים כך היא שכל אחד מהם חיוני לתזונה שלנו בדרך כלשהי. דיאטות טרנדיות שדורשות להוציא קבוצה שלמה של מזונות מהתפריט לא באמת עובדות משתי סיבות. ראשית, קשה עד בלתי אפשרי להתמיד בהן לאורך זמן. שנית, כאמור, הגוף שלנו זקוק לכל המרכיבים האלו כדי לתפקד.

תבשיל פתיתים עם טונה, עגבניות וזיתים. אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן,
פחמימות מספקות אנרגיה זמינה. תבשיל פתיתים עם טונה/אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן

פחמימות מספקות אנרגיה זמינה וגם תורמות לשורה ארוכה של תהליכים ביולוגיים. וגם אותן, כמו את השומנים, ניתן לחלק לכאלו שתורמות יותר ופחות. כמובן שעדיף להפחית בצריכת עוגות, מאפים ושוקולדים, אך יש גם לא מעט פחמימות מורכבות שתורמות להארכת תחושת השובע, לשמירה על הבריאות ולירידה במשקל. מאכלים כאלו כוללים בין היתר מוצרים מקמח מלא, דגנים, קטניות ושיבולת שועל.

6. "ניקוי רעלים הוא פעולה חשובה וחיונית"

חגגתם אירוע מיוחד אתמול בלילה ושתיתם יותר מדי? אכלתם לא בריא יותר מדי זמן ואתם מרגישים שהגוף חייב ניקיון יסודי? איזה מזל שבדיוק קניתם תוסף תזונה או שייק מיוחד שמבטיח לעשות בשבילכם ניקוי רעלים יסודי שיגרום לכם להרגיש הרבה יותר טוב, נכון?

האמת היא שבפועל, רוב המוצרים שמשווקים כמנקי רעלים לא באמת הוכחו כיעילים למטרה הזאת. מה כן יעזור? תזונה בריאה ומגוונת, המון נוזלים ומנוחה. החדשות הטובות הן שהגוף שלנו טוב מאוד בלנקות את עצמו מרעלים - ללא עזרה מיוחדת מצידכם. הכבד, הכליות, הריאות ומערכת העיכול עובדים כל הזמן כדי לנקות את עצמם מרעלים ועושים זאת מצוין, כל עוד הם לא סובלים ממחלה כמובן.

בשיתוף סטארקיסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully