Primary Advertiser

איך שמן קנולה באמת משפיע על הבריאות שלנו?

בשיתוף סטארקיסט

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 7:41

חלק מחומצות השומן מגבירות את הסיכון להשמנה ולמחלות לב - בעוד שאחרות עושות בדיוק את ההיפך. אז מהו ריכוז השומנים ה"טובים" וה"רעים" בשמן קנולה, איך זה באמת משפיע עלינו ואיך מבטיחים שנאכל מספיק שומנים מועילים ומעט מאלו שמסכנים אותנו?

לאנשים יש נטייה טבעית ומובנת לחשוש משומנים בתפריט - בטח כשמנסים לשמור על תזונה בריאה ומשקל תקין. עם זאת, ככל שמעמיקים בתחום הזה ולומדים עוד על שומנים, מבינים שבמקרים רבים הם לא רק לא מזיקים - אלא אף יכולים לשפר את הבריאות שלנו בדרכים שונות, אם צורכים אותם במידה ובאיזון כמובן.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא שמן קנולה - שכנראה נמצא עכשיו בארון במטבח שלכם אבל לא בטוח שאתם מבינים עד הסוף איך הוא משפיע עליכם. לפני שנעסוק בזה, בואו נבין מהו בדיוק השמן הפופולרי הזה.

קודם כל חשוב להגיד - אין באמת צמח "קנולה" והשמן הזה למעשה פותח לראשונה על ידי מדענים קנדיים שהכליאו כמה זנים של זרעי לפתית. הלפתית היא צמח ממשפחת המצליבים, שאליה משתייכים גם צנון, כרוב, כרובית, צנונית וברוקולי. ההכלאה התבצעה כחלק מתהליך של השבחה גנטית, כדי להפחית את הרמה של חומצה ארוסית בשמן - שעל פי מחקרים עלולה להזיק לגוף. השם קנולה הוא בעצם ראשי תיבות של Canadian Oil Low Acid.

שמן קנולה. ShutterStock
אין צמח קנולה - השמן פותח במעבדה על ידי מדענים קנדיים/ShutterStock

לא כל השומנים נולדו שווים

כדי להבין איך שמן קנולה משפיע על הבריאות, ראשית חשוב להכיר את ההבדל בין סוגים שונים של חומצות שומן שאנחנו מכניסים לגוף. שומנים רוויים, המצויים בעיקר במאכלים מהחי, יכולים להזיק לגוף בשיעורים גבוהים, להעלות את רמות הכולסטרול ולהגביר את הסיכון למחלות לב, השמנת יתר ואפילו מחלות נוירולוגיות כמו דמנציה ופרקינסון.

מנגד, שומן בלתי רווי דווקא עשוי לייצר השפעה הפוכה על הגוף - להגביר את רמות ה"כולסטרול הטוב" (HDL), להפחית את ה"כולסטרול הרע" (LDL), לשפר את זרימת הדם, להאריך את תחושת השובע ולהפחית את הסיכון למחלות שונות.

את השומנים הבלתי רוויים ניתן לחלק לשתי קבוצות - וכאן זה נהיה מעט מורכב. שומנים חד בלתי רוויים מצויים במזונות מהצומח, כמו אבוקדו, טחינה, שומשום, אגוזים ושקדים. ישנו גם שומן רב בלתי רווי - אומגה 3 ואומגה 6 - שהגוף לא יכול לייצר בעצמו ומהווה מרכיב חשוב בתפקוד התקין שלו. אומגה 3 מהחי מצויה בעיקר בביצים ובדגי מים מלוחים כמו טונה, סלמון ומרקל. אומגה 6 מצויה בשמנים שונים וגם, כמובן, בקנולה שמיד נרחיב עליה.

גם אומגה 3 וגם אומגה 6 נדרשות לשמירה על בריאות תקינה, אך התזונה המערבית מבוססת על שיעורים גבוהים מדי של אומגה 6 וקטנים מדי של אומגה 3 - דבר שיכול דווקא להזיק לעיתים. לכן, האיזון בין חומצות השומן האלו חיוני כל כך וכדאי לתת עליו את הדעת אם רוצים להשתמש בתזונה כדי לשפר את הבריאות.

שמן קנולה, שכאמור פותח במעבדה כדי להעצים את ההרכב שלו, מכיל כמות גבוהה באופן יחסי של אומגה 3 ושיעור נמוך של חומצות שומן רוויות. גם היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 נחשב מצוין בשמן הזה ולכן רבים ממליצים להשתמש בו בבישול. למעשה, בשמן קנולה יש 10 אחוזים של חומצה אלפא לינולנית (אומגה 3 ממקור צמחי). לשם ההשוואה, שמן זית מכיל רק אחוז אחד. שמן קוקוס שהפך פופולרי ביותר בשנים האחרונות, מכיל בניגוד אליו כ-87 אחוזים של שומן רווי, 7 אחוזים של אומגה 6 ולא מכיל בכלל אומגה 3.

ואם אתם מבשלים עם שמן קנולה ורוצים לצרוך יותר אומגה 3, מומלץ להוסיף למנה דגים כמו טונה, שעשירים כאמור בחומצה החיונית הזאת, ובעוד חומרים מזינים שהגוף זקוק להם כדי לתפקד כמו שצריך.

בשיתוף סטארקיסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully